Nu är såväl X10-utbildningen som nivåprovet avklarat, dags för mer praktik.
Idag började jag lagom sent (04:14, tvi...) och fick åka i en bekväm taxi med länets antagligen roligaste chaufför till Brodepån för att hämta två stycken X60. Min handledare mötte upp utanför depån och vi klargjorde tåget för en färd in till Centralen där det åts frukost.
Efter halvannan timmes rast blev det ett helvarv Centralen-Västerhaninge-Kungsängen-Centralen som avlöpte utan problem... tills vi kom tillbaka från Kungsängen i alla fall. I Spånga ringde fjärrtågklareraren upp och meddelade att vi skulle få invänta tågmöte vid Solvalla och köra på "fel" spår tills efter Sundbyberg. Inget skumt med det, sådant händer ibland. När vi närmade oss Sundbybergs station höll vi 90 km/tim. som man får göra, men plötsligt tutar ATC och säger att det är 40! Nödbromsen slår obarmhärtigt till och magnetskenbromsarna dunsar ned på rälsen.
Efter att ha stannat, lossat ATC-nödbromsen och svurit ett par ramsor kunde vi krypa in i Sundbyberg. Min handledare skojar med mig och säger "-Jaha, nu har vi väl ordnat en spårbeläggning på det enda öppna spåret också.". Sekunden senare ringer tågets telefon, det är fjärrtågklareraren...
"-Jaha, gick det lite för fort in i Sumpan eller?" sade han med sur röst, som om jag hade behövt ta ned magneterna för att stanna vid stationen, tack för den! Jag förklarade som det var att ATC fick tuppjuck och tvärnitade oss vid en signal trots att vi borde fått köra 90. Det hade visst blivit en spårbeläggning efter oss, hoppsan. Tur att det rände omkring massor av spårgubbar som kunde gå och se efter vad som hänt. Det räcker ju med en liten metallflisa från magnetskenbromsen på fel ställe så tror systemet att det står ett tåg på spåret så att signalerna inte kan ställas till kör.
Väl inne på Centralen vid tiotiden köpte jag säsongens första lussebulle och avslutade dagen.