I torsdags avslutades X60-utbildningen och jag ökade således min fordonskompetens med 100%. De sista fyra dagarna var ren praktik med körning i ordinarie trafik och i fredags började så X10-utbildningen.
Efter X60 tänkte jag att X10 måste vara mycket enklare med tanke på att de tekniskt sett är cirka 20 år äldre. Så fel man kan ha! Av någon anledning så känns X10 många gånger knepigare att begripa sig på, kanske för att mycket apparatur sitter under vagnarna istället för på taket som på X60. Helt plötsligt kan vi behöva rota i någon apparatlåda och måste då veta vad som finns var.
På X10p var det mesta självklart för mig eftersom jag tidigare var reparatör och var välbekant med de tågen sedan sex år tillbaka, därför är det jobbigt att många lådor har samma beteckning men innehåller andra saker. Apparatlåda 3 (AL3) på X10p innehåller till exempel huvudbrytaren, på X10 innehåller AL3 filterkondensatorer, urladdningsmotstånd (finns i AL4 på X10p) och filterreaktorer. Det är mycket att lära och lära om.
Imorgon börjar en ny utbildningsvecka, den inleds med ett diagnostiskt prov på apparatplaceringar och funktioner på X10. Jippi!